Torstai 14.11.2013
Noniin taas uudet lähipäivät ja uudet kujeet. Aamu aloitettiin pienellä ryhmätyöllä, jossa piti selvittää Standoksin uusi maalausmenetelmä. Vihjeenä meille kerrottiin, että taululle kirjoitetun tekstin väri olisi vihje (teksti oli sininen). Samalla meidän piti selvittää maalarille olennaiset asiat, joita ensimmäisenä tarvitaan. Pienen haun jälkeen nimeksi varmistui standoblue. Tämän jälkeen löysimme mian blogin jossa kaikki oli kiteytetty erittäin hyvin. Ryhmätyön jälkeen kokoonnuimme luokkaan ja kävimme läpi selvitettävät kohdat.
Koulusta löytyy tällainen maalinsekoitushylly, joka on tehty nimen omaan standoblue maaleille.

Ja tässä vähän esimerkkejä aineista jota maalin lisäksi tarvitaan, jotta maalaus onnistuisi.
Ja tässä kuva maalivarastosta löytyvästä maalien sekoitus ohjeesta.
Ja löytyy sieltä maalivarastosta myös kansio missä pitäisi olla kaikkien varastossa olevien aineiden käyttötekninen tiedote. Jos kansiosta ei löydy, on ktt löydettävissä myös varastossa olevasta tietokoneesta, jossa on standoksin maalin sekoitus ohjelma ja maalipuntari.Ennen käytännön töihin pääsyä ryhmien piti vielä tiivistää maalarille tärkeät asiat liittyen auton osien paikkamaalaukseen, ja tälläisen me teimme:
-Ruosteenestomaalin ruiskutus peltipaljaille kohdille.
1k praimer filler, HVLP ruisku 1,5-1,6 suutin,
haihtumisaika 10-15min 18-22 asteessa,
ohut harso, seos suhde 1:1
-Hiontavärin ruiskutus koko alueelle.
VOC-System filler, HVLP ruisku 1,6-1,9 suutin,
haihdutusaika 30-40 min30-65 asteessa,
(kun pinta on matta voi maalata uuden pinnan)
kerroksia 2-3 joista ensimmäinen on harsomainen 1-2 täyttäviä.
-Hiontavärin hionta tasaiseksi (käsin p800 tai koneella p400-500)
Teorian jälkeen valitsimme Markon Ja Hennan kanssa puskurit joihin aloimme tehdä pohjia ja valmistaa niitä maalattavaksi. Hommat alkoivat sillä, että puskureista pestiin pöly pois.
Kun pölyt on pesty, kiinnitettiin puskuri telineeseen, jotta sitä olisi helpompi työstää. Pinta hiotaan ja tarkistetaan samalla tarvitseeko puskuria kitata. Omaani tarvitsi, koska siinä oli muutama reikä. Kittinä käytin ihan peruskittiä ja tekniikan voi katsoa edellisestä blogi päivityksestä. Hionta tehtiin käsi p240 hiekkapaperilla.
Kun kittaukset ja hionnat oli tehty, käsiteltiin pinta vielä karhunkielellä niin, että kiiltävät pinnat matattiin, tämä parantaa maalin tarttuvuutta.
Pinnat joita ei ollut tarkoitus maalata suojattiin.
Perjantai 15.11.2013
Päivä alkoi sillä mihin eilen jäätiin, eli loput pinnat suojattiin ja hiominen viimeisteltiin. Meillä loppu aika hivenen kesken, joten puskuri saa hiontavärin seuraavilla lähiopetuspäivillä.
Puolikas päivästä meni kuunteluoppilaana kun osa AT-PT porukasta teki puskureilleen ja lokareilleen häivytyspaikkoja. Päivän päätteksi Toivosen Jani kävi meidän kanssa läpi tutkintotilaisuuksien suunnittelua.





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti